Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Regionální dopravu plně ovládly Pantery

Regionální dopravu plně ovládly Pantery

16.4.2025

Podoba regionální dopravy na hlavních elektrizovaných tratích doznala významných změn. Z provozu postupně zmizely staré jednotky a dosluhující soupravy klasických vozů a lokomotiv. Nahradily je elektrické jednotky RegioPanter, jejichž počet se za uplynulých pět let více než zdvojnásobil a dnes patří k nejmladším vozidlům.

Regionální dopravu plně ovládly Pantery

České dráhy uskutečnily zásadní změnu v koncepci regionálních vlaků na hlavních, elektrizovaných tratích. Ve spolupráci s kraji nahradily dosavadní klasické soupravy sestavené z vozů a lokomotiv ucelenými elektrickými jednotkami. „Jejich počet dosáhl už 257 kusů a počet sedaček v těchto vlacích překročil 63 tisíc míst. Průměrné stáří jsou necelé tři roky. Pro naše zákazníky to znamená kvalitativní skok o několik generací. Nástup do vlaků je bezbariérový, interiér klimatizovaný, cestující mohou dobíjet cestovní elektroniku, využívat sklopné stoly, mají rovněž přístup na internet přes palubní wi-fi síť a o průběhu jízdy se dozví z audiovizuálního informačního systému,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec. 

Desítky nových jednotek
Během uplynulých pěti let se zvýšil počet moderních elektrických jednotek provozovaných Českými drahami, včetně jednotek pronajatých od Jihomoravského kraje, na 257 kusů (o 137 kusů více / + 114 %), počet vozů se zvýšil na 738 (+ 395 vozů / + 115  %) a počet sedaček v moderních klimatizovaných vozidlech vzrostl o více než 30 tisíc na 63 401 (+ 92 %). Pokud by se všechny jednotky spojily do jednoho vlaku, dosáhly by délky zhruba 19,5 kilometru. Průměrný věk všech elektrických jednotek jsou nyní necelé tři roky.
Z provozu byly díky tomu vyřazeny desítky elektrických lokomotiv především řad 163 a 242 a stovky osobních vozů řad Bdt v různých provedeních a Bdmtee přezdívané Honecker. Tyto vozy pocházely z let 1986 až 1991. Během pěti let klesl počet provozních vozů o více než 170 kusů. Další nepotřebné vagony dopravce vyřadí i v letošním roce, přesto je nutné počítat s provozem části vozů Bdmtee například ve vratných soupravách, do termínu dodání nových velkokapacitních jednotek pro PID typu EMU 400.
Elektrické jednotky přinášejí výhody rovněž pro dopravce. Oproti starším vozidlům se totiž prodlužují lhůty periodických oprav. Zatímco starší lokomotivy a vozy musely projít provozním ošetřením každých 10 tisíc kilometrů, u nejmodernějších RegioPanterů je to až po 25 000 kilometrech. U obnovy stupně R1 (vyvazovací oprava) je to zvýšení z 600 000 až 800 000 kilometrů u starších vozidel na 1,2 milionu kilometrů. V provozu zároveň odpadá nutnost objíždět soupravy lokomotivou v koncových stanicích a automatická spřáhla usnadňují spojení více jednotek i bez přítomnosti posunovačů. 
Pro údržbu ucelených jednotek jsou však potřeba moderní haly údržby, kde lze provádět prohlídky a opravy na celé jednotce najednou. Proto už vznikly nové objekty v Brně-Maloměřicích a v Plzni, v Chebu a v Havlíčkově Brodě probíhá jejich výstavba a například v Českých Budějovicích a Olomouci se jejich výstavba připravuje. S ohledem na moderní vlaky hodlají České dráhy v příštích letech investovat až 10 miliard do výstavby a modernizace zázemí pro jejich údržbu a opravy. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Začala nová sezona turistických vlakůZačala nová sezona turistických vlaků

13.4.2025 - Po obvyklé zimní pauze se koncem března rozběhla další sezona turistických vlaků v Praze a ve Středních Čechách. O víkendech a svátcích až do konce října mohou cestující opět vyrazit výletními vlaky do Českého ráje, do Brd… »

ČD Muzeum v Lužné spustí audioprůvodce SmartGuideČD Muzeum v Lužné spustí audioprůvodce SmartGuide

11.4.2025 - Pro letošní sezonu ČD Muzeum v Lužné připravilo novinku v podobě digitálního audioprůvodce v aplikaci SmartGuide. Její platformu pro publikování interaktivních audiovizuálních průvodců používají turisticky atraktivní místa po… »

ČD nepodaly nabídku v rámci nabídkového řízení na linku Plzeň – Domažlice ČD nepodaly nabídku v rámci nabídkového řízení na linku Plzeň – Domažlice

7.4.2025 - České dráhy nepodaly nabídku do soutěže Plzeňského kraje na zajištění provozu linky P3 Plzeň – Domažlice město. Důvodem je objektivní nemožnost zajistit v požadovaném čase vozidla odpovídající požadavkům stanovených… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika